Pagina's

maandag 21 juli 2014

Pom



Pom, pom recept, surinaams


Wanneer je pom zegt, dan zeg ik: bruine bonen en pastei! Als ik op een verjaardag pom serveer dan kan de bruine bonen en kip pastei niet ontbreken en vice versa! Voor mij is het anders niet compleet, dus mijn volgende twee recepten die staan al in de startblokken, bruine bonen en kip pastei :).
Tayer (Xanthosoma sagittifolium), waarvan pom word gemaakt kun je bij de toko kopen. Zelf gebruik ik altijd tayer van het merk Lufo. Ik heb andere merken uitgeprobeerd maar ik vind van het merk Lufo het lekkerst. Als je verse tayer kunt krijgen, nog beter! Deze pom heb ik met verse tayer gemaakt, die had mijn moeder uit Suriname meegnomen. Trouwens, wat goed is om te weten, tayer kan een lichte jeuk in de keel en mond geven, om dit tegen te gaan gebruikt men sinaasappelsap, swalanga/zuuroranje/pomerans (Citrus aurantium) en/of piccalilly. Vroeger gebruikte men vaak een spijker maar met o.a. de sinaasappelsap en piccalilly kom je al een heel eind hoor.  

Wat betreft de kip, ik weet dat sommigen van jullie liever geen kip met bot eten, zo heb ik een vriendin die pom maakt met kipfilet en elke keer zeg ik haar om kip met bot te gebruiken :). Kip met bot geeft toch extra smaak. To be honest, ik ben geen fan van kipfilet maar het is niet zo dat ik helemaal geen kipfilet gebruik. Er zijn gerechten  waarbij ik wel gebruik maak van kipfilet, dat is bijvoorbeeld bij een saoto/soto soep, sambal of bijvoorbeeld kip pastei. Als je liever geen kip met bot wilt gebruiken, ga dan voor kippendijfilet, dit stukje is net wat malser en smaakvoller dan de kipfilet.

Tip: mocht je leftover pom hebben dan kun je dat de volgende dag op een broodje eten,  om te smullen hmm!!

Pom, surinaams, pom recept

Kip, pom, recept


Recept pom

 Kip in tomatensaus
600 gram kip, bij voorkeur kip met het beter leven keurmerk
125gr roomboter
2 uien, fijn gesneden
1 knoflook, fijn gehakt
14 lontai/piment korrels
2 theelepels tomatenpuree
3 tomaten, in blokjes
3 takjes selderij
madame jeanette peper, heel
zout naar smaak


1. Zet een pan op vuur en laat daarin de boter smelten. Fruit hierin de uien en knoflook glazig. Voeg vervolgens tomatenpuree en pimentkorrels toe en fruit ongeveer 5 minuten. Daarna voeg je de gehakte tomaten, madame jeanette en drie takjes selderij bij.
2. Na 5 minuten voeg je de kipdelen toe en bak je de kip halfgaar. Maak de kip op smaak af met zout en zwarte peper.




Pom, tayer, recept, Surinaams

 

 Tayer

1,2 kg Tayer
3 takjes selderij, fijn gesneden
3 á 4 eetlepels Piccalilly,
2 á 3 eetlepels ketchup
sap van 1 sinaasappel
zout en zwarte peper naar smaak
roomboter

3. Doe de tayer in een grote mengkom en voeg daarbij de fijngesneden selderij, piccalilly, ketchup, sinaasappelsap en zout en zwarte peper naar smaak. Houd wel rekening met de zout omdat je hierna de kip in tomatensaus toevoegt.

4. Als laatste voeg je de kip in tomtatensaus toe aan de tayer en meng je alles goed door. Proef het mengsel en breng eventueel op smaak. Mocht je nog een lichtje jeuk voelen, voeg dan een extra sinaasappelsap toe. Doe alles in een ovenschaal, zet blokjes roomboter op de tayer en plaats de ovenschaal in de oven. Bak de pom ongeveer 120 minuten in de oven af.

Eerste 30 minuten op 200 graden en daarna 90 minuten op 175 graden. 



Pom, Surinaams, recept pom




Geen opmerkingen:

Een reactie posten